Cheltuielile de funcţionare ale României au depăşit de mult limitele sustenabilităţii, iar preşedintele interimar Ilie Bolojan subliniază necesitatea urgentă de a gestiona eficient aceste costuri. În contextul în care ţara se confruntă cu deficite bugetare semnificative, soluţiile propuse includ atât reducerea cheltuielilor, cât şi creşterea taxelor şi impozitelor, ceea ce ridică întrebări despre viitorul fiscal al naţiunii. Bolojan avertizează că, fără intervenţii rapide, România va continua să se îndatoreze prin împrumuturi mari, afectând astfel stabilitatea economică pe termen lung.
Pe scurt:
- România a cheltuit mai mult decât își permite de ani de zile, acumulând datorii mari.
- Președintele interimar Ilie Bolojan propune reducerea cheltuielilor sau creșterea impozitelor ca soluții pentru deficitul bugetar.
- Este necesară o gestionare eficientă a cheltuielilor, fără a afecta personalul angajat.
- Combaterea evaziunii fiscale și optimizarea cheltuielilor sunt priorități, iar creșterea taxelor ar trebui să fie o ultimă soluție.
Preşedintele interimar Ilie Bolojan a declarat, luni, că România a cheltuit de mulţi ani mai mult decât îşi putea permite, subliniind importanţa gestionării eficiente a cheltuielilor de funcţionare. Acesta a indicat că soluţiile pentru această problemă ar putea include reducerea cheltuielilor sau creşterea taxelor şi impozitelor, conform Agerpres.
Gestionarea cheltuielilor de funcţionare
„Noi am cheltuit de mulţi ani de zile mai mult decât ne-am putut permite. Am luat împrumuturi mari. Gândiţi-vă că anul trecut am luat cam un miliard de euro împrumut săptămânal pentru a asigura echilibrele bugetare. (…) Aceasta a însemnat că dobânzile la aceste credite vor creşte anual, iar indiferent de Guvernul care va fi la putere în următorii ani, nu va putea evita această realitate. (…) Avem două-trei opţiuni: fie reducem cheltuielile de funcţionare, fie creştem taxe şi impozite pentru a compensa deficitele bugetare, sau aplicăm o combinaţie a ambelor măsuri. Reducerea cheltuielilor trebuie să fie realizată într-un mod care să nu afecteze personalul. De exemplu, la un Consiliu Judeţean, se poate funcţiona eficient cu sub 100 de angajaţi”, a afirmat Bolojan, la Antena 3 CNN.
Sentimentul urgenţei în gestionarea bugetului
El a subliniat necesitatea de a acţiona cu un sentiment al urgenţei. „Va fi un efort de un an, un an şi jumătate, poate doi ani pentru a corecta deficitele bugetare şi a crea condiţii pentru relansarea ţării noastre”, a adăugat Bolojan.
Preşedintele interimar a subliniat că prioritatea ar trebui să fie optimizarea cheltuielilor şi combaterea evaziunii fiscale, nu creşterea poverii fiscale, care ar trebui să fie considerată o ultimă soluţie, aplicată doar în situaţii extreme.
Întrebat unde se cheltuie cel mai mult nejustificat, Bolojan a răspuns că este necesară intervenţia în multe companii de stat pentru a îmbunătăţi gestionarea resurselor.
Context
Gestionarea cheltuielilor publice este o problemă cu rădăcini adânci în istoria economică a României, influențată de tranziția de la economia centralizată la cea de piață. De-a lungul anilor, România a experimentat fluctuații economice semnificative, iar gestionarea ineficientă a resurselor a dus la acumularea unor datorii considerabile. În acest context, discuțiile despre reducerea cheltuielilor sau creșterea impozitelor devin esențiale, nu doar pentru stabilitatea financiară a țării, ci și pentru asigurarea unui viitor sustenabil în fața provocărilor economice globale, cum ar fi inflația și crizele financiare internaționale.
Impact
Deciziile legate de cheltuielile de funcționare și impozitele aplicate afectează direct viața cotidiană a cetățenilor. De exemplu, o creștere a impozitelor poate duce la o povară financiară suplimentară pentru familii, afectând bugetul lunar și puterea de cumpărare. Pe de altă parte, reducerea cheltuielilor publice poate însemna tăieri în servicii esențiale, cum ar fi educația sau sănătatea, ceea ce poate influența calitatea vieții și accesul la servicii de bază pentru populație.
Clarificări
Reducerea cheltuielilor vs. creșterea impozitelor
Confuzie: Se crede că reducerea cheltuielilor va duce inevitabil la scăderea calității serviciilor publice.
Realitate: Reducerea cheltuielilor poate fi realizată prin optimizarea proceselor și eliminarea risipei, fără a afecta calitatea serviciilor, dacă se implementează corect.
Impozitele ca soluție de finanțare
Confuzie: Se consideră că majorarea impozitelor este singura soluție pentru a acoperi deficitele bugetare.
Realitate: Creșterea impozitelor ar trebui să fie o ultimă opțiune, iar soluțiile alternative, cum ar fi combaterea evaziunii fiscale și eficientizarea cheltuielilor, pot oferi soluții mai sustenabile.
De știut
- Monitorizează cheltuielile personale pentru a învăța despre gestionarea bugetului.
- Informează-te despre modul în care impozitele sunt utilizate în comunitatea ta.
- Participă la discuții locale despre bugetul public pentru a-ți exprima opiniile și a influența deciziile.
Întreabă NoaNews:
Sursa originală a acestui articol este https://www.g4media.ro/ilie-bolojan-sau-ne-reducem-cheltuielile-de-functionare-sau-crestem-taxe-si-impozite-am-luat-imprumuturi-mari-ganditi-va-ca-anul-trecut-am-luat-cam-un-miliard-de-euro-imprumut-saptamanal.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ilie-bolojan-sau-ne-reducem-cheltuielile-de-functionare-sau-crestem-taxe-si-impozite-am-luat-imprumuturi-mari-ganditi-va-ca-anul-trecut-am-luat-cam-un-miliard-de-euro-imprumut-saptamanal (link)