Plafonarea prețurilor a devenit o măsură esențială în contextul economic actual din România, având un impact semnificativ asupra inflației. Reîntoarcerea la o piață reglementată a fost justificată de necesitatea de a proteja consumatorii și de a preveni o creștere explozivă a prețurilor, în special în urma crizelor recente. Această intervenție guvernamentală, deși costisitoare, a fost considerată o decizie corectă pentru stabilizarea economiei și asigurarea accesibilității energiei pentru toți cetățenii.
Pe scurt:
- Reîntoarcerea la piața reglementată a fost necesară pentru a preveni o inflație similară cu cea din China.
- Plafonarea prețurilor a avut un cost de peste 20 de miliarde de lei, dar a fost esențială pentru controlul inflației.
- OUG 6 prelungeste plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale până în iulie 2024.
- Există inițiative pentru a clarifica definiția consumatorului vulnerabil în legislația actuală.
Reîntoarcerea la piața reglementată a fost o decizie corectă, având în vedere că plafonarea prețurilor a contribuit la prevenirea unei inflații similare cu cea din China, a declarat miercuri, într-o conferință de specialitate, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul României, Lorant Antal.
Motivul reîntoarcerii la piața reglementată
“De ce ne aflăm din nou în piața reglementată? În iulie 2020, piața pentru gaze naturale a fost liberalizată, iar în ianuarie 2021, a fost rândul energiei electrice. În 2020, prețul gazului era aproape zero, iar pandemia de COVID-19 a influențat semnificativ piața. Liberalizarea energiei electrice a adus un val de activitate, dar apoi a intervenit războiul. Astfel, motivele reîntoarcerii la o piață reglementată au fost evidente, iar Guvernul a luat decizia corectă. Conform raportului Băncii Naționale din 2023, fără reglementarea pieței și plafonarea prețurilor, am fi avut o inflație extrem de ridicată. Această intervenție a fost esențială pentru a stopa inflația, deși a generat un cost de peste 20 de miliarde de lei. Nu ne-am întors la o piață reglementată din cauza instabilității politice, ci pentru că era singura opțiune viabilă”, a explicat demnitarul.
Decizia OUG 6 și impactul asupra consumatorilor
Președintele Comisiei de energie a subliniat că decizia de prelungire a plafonării prețurilor prin OUG 6 a fost una corectă. “Am amânat de două ori votul pe raportul acestei ordonanțe, dar am avut discuții constructive. Amendamentele propuse de industrie și cele din comisiile reunite sunt importante. OUG 6 prevede prelungirea plafonării prețurilor la energie electrică până pe 1 iulie și pentru gazele naturale pe tot parcursul anului. Când am lucrat la programul de guvernare pe energie, am fost de acord cu dereglementarea, dar am subliniat necesitatea unei abordări treptate și bine definite”, a adăugat Lorant Antal.
În ceea ce privește consumatorii vulnerabili, oficialul a menționat că există amendamente pentru a clarifica definiția acestora. “Legea actuală referitoare la consumatorul vulnerabil nu reflectă realitatea, iar inițiativa a fost generată de o fostă ministru care nu era disponibilă pentru discuții”, a concluzionat acesta.
Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) organizează, miercuri, cea de-a IX-a ediție a Conferinței Anuale, având ca temă “Re-liberalizare: Competiție pe piața energiei în beneficiul tuturor”.
Context
Decizia de plafonare a prețurilor în România se înscrie într-un context global mai larg, în care multe țări au fost nevoite să intervină în piețele energetice pentru a proteja consumatorii de efectele volatile ale crizelor economice și geopolitice. După liberalizarea piețelor de energie, care a avut loc în urma unor reforme economice menite să stimuleze competiția, pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina au generat o instabilitate fără precedent, determinând guvernele să revină la măsuri de reglementare. Această dinamică reflectă nu doar provocările interne ale României, ci și tendințele globale de a găsi un echilibru între liberalizare și protecția consumatorilor, având în vedere lecțiile învățate din crizele anterioare.
Impact
Plafonarea prețurilor are un impact direct asupra vieții de zi cu zi a consumatorilor români, asigurându-le accesibilitatea energiei electrice și a gazelor naturale într-un context economic instabil. De exemplu, familiile cu venituri reduse beneficiază de protecție împotriva creșterilor bruște de prețuri, ceea ce le permite să își gestioneze mai bine bugetele. În plus, această măsură contribuie la stabilizarea economiei naționale, prevenind o inflație excesivă care ar putea afecta negativ puterea de cumpărare a cetățenilor și ar putea duce la o criză economică mai profundă.
Clarificări
Confuzie despre reglementarea pieței
Confuzie: Se crede că reglementarea pieței duce întotdeauna la prețuri mai mari pentru consumatori.
Realitate: Reglementarea pieței poate preveni creșterile exagerate de prețuri și poate proteja consumatorii vulnerabili în perioade de criză economică.
Percepția asupra consumatorilor vulnerabili
Confuzie: Toți consumatorii vulnerabili beneficiază automat de ajutoare financiare.
Realitate: Definiția consumatorului vulnerabil este adesea inadecvată, iar nu toți cei care au nevoie de ajutor primesc suportul necesar din partea autorităților.
De știut
- Monitorizează periodic facturile de energie pentru a identifica eventuale erori sau creșteri nejustificate.
- Informează-te despre drepturile tale ca consumator și despre ajutoarele disponibile pentru cei vulnerabili.
- Participă la discuțiile comunității despre reglementările energetice pentru a-ți exprima opiniile și a influența deciziile locale.
Întreabă NoaNews:
Sursa originală a acestui articol este https://www.stiripesurse.ro/lorant-antal-daca-nu-se-plafonau-preturile-la-energie-aveam-acum-o-inflatie-cat-china_3618363.html (link)